Vringelby mellem Vrensted og Løkken

Et af Hjørring Kommunes mindste bysamfund må være “Vringelby” ved Vrensted. !!!!.

Vringelby ligger mellem Vrensted og Løkken ca. 2 km fra Vrensted by. Det er en lille samling af huse og nedlagte landbrugsejendomme. I dag er de tilbageværende huse blevet renoveret og istandsat og flere er beboet af tilflyttere og der drives ikke mere landbrug fra ejendommene. Al jord er sammenlagt med nogle få større landbrugsejendomme som ikke ligger i selve Vringelby.

22.01.2019 Ole og Annemarie Andreasen skriver

Ja jeg er født og opvokset i Vringelby. Mine forældre var Elly og Niels Nielsen. Mine forældre byggede det gule hus. Ved siden af mit hjem boede Anne Heide. Hun var faster til min mor. Hun boede alene og hendes hus måtte vige pladsen for en udvidelse af vejen i 80érne og hun flyttede ind i Ane Maries Hus i Vrensted. Ved siden af Anne var der et stykke jord, hvor der havde været meningen der skulle være campingplads. Jeg husker der var en bygning med toilet og vaske. Marius Mathiessen boede overfor. Da jeg var barn boede han i et lille hus langs vejen. Det var, som jeg husker det køkken, stue og soveværelse i et. Han var ugift og ingen børn. Jeg husker han havde et par heste og kalve til at gå på græs. Han begyndte at renovere noget af stalden/laden til beboelse, et rum ad gangen, og flyttede senere derind. Over for os boede et søskendepar Jakob og Katrine Nielsen. Der har jeg tilbragt mange hyggelige timer. Jeg har spillet meget kort og ludo med Katrine.

Thøgerslund, Bådstedhedevej 88

 

Foto ca. 1950

Rita Christensen, Fjerritslev  født og opvokset i Stenum, skriver følgende til mig 29. juni 2023:

Hej:  Vi var på besøg, på Thøgerslund, i går, sammen med min mor, på 94, født  20.12.1928,  som er født og opvokset der . Jeg har netop læst det du har skrevet, om Thøgerslund, på nettet, hvor der også er et godt billede, af gården.

Jeg har lidt rettelser, hvis du er interesseret… Min biologiske morfar må ha overtaget Thøgerslund, efter sine forældre. Han hed Poul Valdemar Sørensen- kaldet Valdemar. Født 14.10.1894, gift med min mormor Ellen Theodora Danielsen den 16.11.1927. Han døde desværre allerede 12.07.1932.

Det var jo en tragisk ulykke, da min biologiske morfar døde. Han var gået ned, i brønden, for at ordne noget. Blev forgiftet.. .kom ikke op igen. Min mor var 3,5 år dengang. To brødre var i USA, på dette tidspunkt. De blev enige om, at Ejnar skulle ta hjem og hjælpe min mormor, med gården. Jeg ved ikke hvor længe min mormor var alene, inden han kom hjem.

Min mormor blev senere gift, med hans bror Ejnar Henry Sørensen- kaldet Ejnar den 20.3.1935. De fik så mine mostre Valborg, Elly og Ingrid.

De blev så gift 20.3.35. Derved fik min mor en ny far og senere 3 søstre. De skønneste bedsteforældre, for os allesammen.

Der er også en rettelse, til Ellys fødselsdag som er 29.12….ikke 29.9.

Vh.Rita

Min fars 50 års fødselsdag i 1963

Elith Madsen, skoleinspektør fra 1959-1974

Da min far blev 50 år i 1963 holdt han en hyggelig herrefrokost. Kolleger på Vrensted Skole og naboskoler var indbudt tillige med venner og familie. Det var første gang jeg selv var med til en herrefrokost, og det gik da også galt for mig.

Lærer Vinther Jensen i det mørke tøj, billede nedenfor, gav den hele armen da telefonen ringede, den stod lige bag ham.

Vinther Jensen holder tale

Marie Frandsen var i køkkenet.
Hun var en meget brugt kogekone hos mange i Vrensted. Hun var en livlig og munter dame som lavede noget godt mad. Mor og far har brugt hende rigtig mange gange til fester, fødselsdage, konfirmationer bryllup m.m. Hun kom i mange år cyklende ude fra Bådstedhede. Hvordan hun blev kørt hjem husker jeg ikke. Hun kunne godt lide et glas vin men det gik aldrig over gevind. Til min fars 50 års fødselsdag stod fru Frandsen som nævnt i køkkenet. Det var første gang jeg skulle med til en voksenfest hjemme. Ved fars 50 års fødselsdag. Jeg sidder mellem far og lærer PallesenDet var en herrefrokost. Der blev ikke indtaget for lidt. Der var Vrensted folk, fars brødre og en del kolleger både fra skolen og omegnsskoler m.fl. Lige pludselig ringede telefonen. Stemningen var høj. Ham der sad nærmest telefonen, det var førstelærer Vinther Jensen, Ø. Hjermitslev.

Vinther Jensen i mørkt tøj

Husker ham som en sjov person. Han tog telefonen med bemærkning om hvad han kunne hjælpe med. Vedkommende som ringede spurgte efter fru Frandsen. Vinter Jensen var meget uforstående over for spørgsmålet for han kendte ikke fru Frandsen. Efter længere tid samtale hvor vi tilhørere var ved at dø af grin, endte det da med at Fru Frandsen blev hentet frem fra køkkenet og fik talt med den aldeles uforstående person der ringede op. Det var første gang hjemme, jeg drak for meget og skulle brække mig flere gange. Ved samme fødselsdag kan jeg også huske, at min fars bror også fik rigeligt, ham med bøjet hoved, han kom i en god stemning – og han gik på besøg på Vrensted Alderdomshjem, som var vores nabo og besøgte alle de gamle. Det har vi moret os over mange gange siden. Ligeså tror jeg de gjorde på alderdomshjemmet. Han var lærer og blev senere præst.

Vrensted Alderdomshjem nu nedlagt

Smedegaard – Johanne og Peter Korsbæk

Smedegaard foto 1946-52

Smedegaard, Brønderslevvej 107 havde i sin tid Johanne og Peter Korsbæk som ejere, nogle skønne mennesker. Er der nogen som husker denne familie og børn?

KORSBÆK, PETER, Gaardejer, Smedegaard, Vrensted,

født i Klim 27. 6. 1898. Forældre: Bærent Korsbæk og Hustru Anna Katrine f. Gaardal. Peter Korsbæk er gift med Johanne f. Mølbæk i Klim 17. 3. 1906. Forældre: Jens Mølbæk og Hustru Karen Marie f. Pedersen.

I Ægteskabet er 5 Børn: Jens Bærent 28. 7. 1928, Nanna 20. 10. 1930, Kamma 17. 10. 1932, Erik 10. 11. 1933 og Lone 24. 4. 1951.

Peter Korsbæk købte ca. 1927 Gaarden Matr. Nr. 9a, 48p af Ole Christensen, der havde ejet den ca. 10 Aar. Arealet er 49 Tdr. Ld. og normal Besætning er 12-14 Køer og lign. Ungkreaturer, 3 Søer, ca. 30 Svin og 3 Heste.

Bygningerne er ca. 100 Aar gamle på nær Udbygningerne, som er yngre, men blevet paalagt fast Tag.

Ejdsk. 54.000 Kr., ny 80.000 Kr. Udhusene lå før 1915 syd for Stuehuset, men er flyttet hertil for mange Aar siden.

Der har tidligere været Smedie her.

Ejer da billedet blev taget var Martin Michaelsen også kaldet smed Martin
Smedegaard ejes i 2018 af Raghild og Halfdan Jacobsen

Gudrun Nielsen, Gøttrup

Detter billede er fra 1940. Min mor Karen var pige i huset hos Korsbæks. Johanne Korsbæk var moster til min mor Karen.
Her ses  fire af Korsbæks fem børn f.v.  Karen, Nanna, Kamma og Erik

Lisbeth Jensen Min mor Elin Marie Jensen var i ung pige i huset hos Peter og Johanne Korsbæk i 1950.

Orla Jensen Jeg er kommet en del i Smedegården, da min bror var Karl der. Jeg har ofte hjulpet ham med at køre halm eller andet. Kender også begge børn – en dreng Erik og en pige Lone tror jeg hun hed!
Nanna er min mands bedstemor (mormor). Erik er gået bort, men de 4 andre børn lever endnu. Jens Bærent bor i Californien.

Inga Madsen

Jeg gik i klasse med Lone.

Gik også i klasse med Lone, som var den yngste af Korsbæks børne- flok.
Min real-klasse fra Søndergade Skole i Brønderslev havde 50 års gensynsdag i september. Her traf jeg Lone igen. Hun har boet på Sjælland i mange år.
Hendes ældste bror på 90 bor i øvrigt i USA. Der var to søstre også ved jeg. Lone er ikke på fb, så hun ser desværre ikke med her 😊

Korsbæks havde en periode i start 60’erne en hushjælp fra institutionen i Hammer Bakker, Sonja hed hun. De fik penge for at have hende! Hun var stærk og energisk og arbejdede rigtig godt. Sonja havde en kæreste, som også kom fra Hammer Bakker, han hed Sander og var noget ældre end Sonja. Han var karl hos Niels Østergaard. De kørte tit i biografen: Kinopalæet, tror jeg det hed, i Løkken. Sander på knallert og Sonja på cykel – hun kørte hurtigst! Sander var nok lidt til en side, men havde dog hørt, at når man var i biografen med sin kæreste så skulle man sidde tæt og måtte også gerne pille lidt! De sad på “cowboyrækkerne”, det var billigst, derfor kunne hele salen overvære optrinnet, da Sonja gav Sander en lussing, så det kunne høres i hele salen!!Sander havde pillet!

havde da helt glemt Sonja, kan huske hende fra når vi var til fødselsdag med Lone.
Det var i øvrigt de bedste børnefødselsdage. Når vi havde spist kagemand , som selvfølgelig var oppe fra Bedholm, blev der lagt en masse farver midt på den hvide papirsdug, og så måtte vi lave tegninger derpå. Husker også Maren Vittrup ( Johanne’s søster ) havde to piger, der var lidt ældre end os. De styrede leg i haven. Det kunne være ‘2 mand frem for en enke’, stafet med en kartoffel på en spiseske, spark til bøtten og mange andre lege. Noget som børn i dag ikke leger. Det var tider dengang 😀
Husker også de havde nogle store kalkuner, der fulgte os, godt nok hegnet inde, når vi cyklede op og ned ad vejen 😄
Min bror Svend, Lone og jeg kørte en dag halm ind. På vej hjem med et læs sagde min bror, at han skulle hjem og klargøre kartoffelsorteringsmaskinen. “Hvad kan den?”, spurgte Lone. “Den kan sortere de hvide fra de røde”!
Orla Jensen Hed han ikke Sandersen? Han var hos Niels Østergaard længe, for jeg husker ham fra slut 80’erne.
 jo sikkert. Vi kaldte ham Sander, og jo han var der længe. Sonja røg tilbage til Hammer Bakker – hun overfaldt Johanne ( Korsbæk) en dag i køkkenet. Svend tilbød at lave en boksering😂.
Claus Krogh Madsen Nej kun som gæst. Bl.a. legede jeg sommetider med hans barnebarn når hun var på ferie i Vrensted. Jeg var omkring 10 på det tidspunkt.
 Ja kan også huske Sonja. Husker også engang jeg var til fødselsdag hos Lone,hun havde 2 små skildpadder,den ene,tog hun i munden.Altid hyggeligt der.
Gudrun Nielsen:
Jeg er kommet en del i Korsbæks hjem ,da min mor Karen var kusine til Korsbæks børn, jeg kan godt huske Sonja.
Det var et dejlig og gæstfri hjem, at komme i .