Den hjemvendte “Amerikaner” – Alfred Westergaard

26.01.2019 Modtaget fra og fortalt af Egon Olesen, Filippinerne

En kort historie om mine bedsteforældre Petrea ( 6. April 1899 – 14. Maj 1974) og Alfred Westergaard ( 6. Juli 1891- 6. Maj 1969) Villa “Thybo” i Vrensted.

I sine meget unge dage besluttede Alfred sig til at emigrere til USA, hvor han bosatte sig i staten Syd Dakota.

Den 24. Juni 1918 blev han optaget i den amerikanske hær for senere at blive sendt til Frankrig i skytte gravene under første verdenskrig.

soldaterpapirer
Veterandokument

Han aftrådte dette ikke helt planlagte kapital i sit liv den 18. Juli 1919.

Derefter rejste han tilbage til Danmark hvor han blev gift med Petrea Hyldgaard Pedersen.

Nygifte Alfred vendte derefter tilbage til Syd Dakota med sin brud, hvor de drev et landbrug.

Min mor Alice Nielsine kom til verden der, samt hendes søskende, Erling, Florence og Alfred Stanley (Jim Westergaard).Det gamle foto af familien, er fra deres pas i forbindelse med deres tilbage rejse.

 

En lille dreng ved navn Jens Elmer, døde desværre af lunge betændelse. Han blev begravet på kirkegården i Bruce, Syd Dakota.

Hvad der gjorde udslaget til at ægteparret besluttede sig til at rejse tilbage til Danmark, har jeg ikke kendskab til. Men en af grundene kunne være den dybe recession i USA efter børs krakket 1929.

De solgte landbruget, som kan ses på opslaget. Der var ikke årstal på plakaten, men den 25. Februar forekom i 1930.

salgsannonce

I Danmark bosatte de sig i Tømmerby, familien blev øget med yderlige fire børn, Lilly, Gunnar, Aage og den yngste søn som arvede navnet Jens Elmer.

Senere flyttede familien til Nørregård i Stenum.

Min far og mor Peter Juul og Alice Nielsine forpagtede senere gården, som derefter blev det sted hvor jeg skulle træde mine barndoms sko.

Alfred og Petrea flyttede til Vrensted i villa “Thybo” sidst i 50erne.

Villa “Thybo”, Vrensted

Det var et såkaldt “murermester hus”, trapper ned i kælderen, trapper op til køkken og stuer, igen trapper op på første sal hvor der var sove værelser.

Der har jeg overnattet mangen en gang, især om sommeren var det extra attraktivt. Efter en tallerken fyldt med jordbær og mælk, var det ren luksus, at sove for åben vindue til duften af syren busken lige uden for. Det var livs kvalitet på første klasse. Jeg kan huske Alfred sagde “Der ville ha’ været nemmere at komme rundt i det her hus, hvis det havde ligget ned paa siden”.

Alfred havde en stor urtehave, som vi børnebørn nød godt af om sommeren. Vi var dog mest interesseret i jordbærrene og de grønne ærter. Hvid, rød og blomkål kunne godt få lov at være i fred. Vi måtte hellere end gerne hjælpe med at plukke jordbær, men vi skulle altid fløjte under plukningen. Så var han sikker på jordbærrene ikke gled det forkerte sted hen.

Alfred havde altid en stor flok gæs gående sommeren over, som derefter blev slagtet til Mortens Aften eller blev givet som gaver til jul, suppleret op med kål i alle farver.

På daværende tidspunkt havde Alfred og Petrea en stor omgangskreds og de satte deres markante præg i Vrensted, i alle de år de boede der, med deres imødekommende gæstfrihed.

Fra Vrensted Kirkegård hvor Petrea og Alfred Westergaard ligger begravet

Kommentar fra Mette Hyldgaard Roussis:

Petrea havde 3 søskende, som også var udvandret og bosat i Nebraska og South Dakota, Myrthe, Lars og Inger Hyldgaard Pedersen, søskende til min mormor Lilly. Det er derfor sjovt at se at veteranbrevet er underskrevet af Verne H. Hansen, det er jeg ret sikker på er Myrthe’s søn, min mors fætter. Og Petrea’s nevø, som bor i Brookings, South Dakota, hvor brevet er fra.

Kongsengene 198, Vrensted – gården hed opr. “Pyt”

foto 2020

Hvem kan hjælpe med oplysninger?
Jeg-Søren Borup, Brønderslev, -søger oplysninger om min mormor Maren Oline Jensen. F. 6.2 1884 Kongsengene i Vrensted. Død 1.3.1955 i Hjørring.
Hendes forældre var Jens Larsen Jensen og Christine Jensen (Christiansen).
I 1894 køber Jens Jensen en ejendom på Kongsengene. Det skulle være den, der bliver kaldt ”Pyt” og skulle tidligere have været skole, en såkaldt vinterskole.
I 1924 overtager sønnen Jens Kristoffer Jensen ejendommen, men Jens og Maren bliver boende indtil de dør. Maren dør i 1932 og Jens i 1933. Deres sidste fælles bopæl er ”Pyt”. VT omtaler jordefærden for Jens. Præsten siger blandt andet, at Jens blev kaldt ”Pyt Jens”.
Jens Kristoffer bliver gift og får 3 børn: Ingeman Jensen, Egon Jensen og Ejvind Jensen. Han sælger ejendommen i 1941 til Aksel Christian Pedersen og flytter sammen med konen og børnene til Vennebjerg.
Af kirkebogen fremgård det, at Aksel og Else får en søn i 1942: Villy Pedersen. I 1950 får de en datter: Inga Pedersen. Begge er født på Kongsengene.
Aksel sælger i 1972 gården til Poul Erik Bjerg. Af optegnelser om mrt. nr. fremgår det, at mrt. nr. 106c lægges ind under 21d. De to parceller ligger lige op af hinanden. Spørgsmålet er så om den ejendom, der ligger Kongengene 198, er den der er Pyt gården og min mormors fødested.
    • Jonna Jensen Sjovt at læse. Aksel og Else er min farmor og farfar – Villy Pedersen er min far.
      Inga hedder nu Inga Madsen, de fik ydeligere også Nelly JensenGrethe PoulsenPoul Pedersen og Ninna Olsen
      Poul Pedersen: Det er mit barndomshjem. 😀👍
      Søren Borup Ved du om den hedder Pyt. Har du billeder af gården. Jeg søger alle de oplysninger, jeg kan få af gården.
      Poul Pedersen Mine forældre byggede stuehuset.
      Søren Borup Mange tak. Kaldte I gården Pyt.
      Poul Pedersen Nej det gjorde vi ikke, men husker navnet Pyt Jens blev nævnt,er født der i
      Søren Borup Ja Pyt Jens er min oldefar. Nu er jeg sikker på, at jeg har fundet Pyt. Jeg skal på mandag besøge den nuværende ejer Poul Erik, der købte gården af din far.