Da Vrensted havde tre vognmandfirmaer.

Vrensted havde tidligere tre vognmandsforretninger til helt op i 1970 erne.

Vognmand Henry Nielsen tæt ved Mejeriet.

Vognmand Reinholdt Nielsen midt i byen

Vognmand Mathias Vestergaard, Sct. Thøgersvej, ved kirken.

 

Henry Nielsen 

img_1163
Herfra drev Henry Nielsen vognmandsforretning

 

Det kunne ligne Henrys lastbil en Merzedes

Henry Nielsen drev en almindelig vognmandsforretning, med kørsel  af alt fra sand, grus, foderstoffer m.m. Desuden kørte han med Kommunes sneplov. I perioder havde han 2 lastbiler og en chauffør. Henry kom fra en vognmandsfamilie i Stenum hvor faderen og broderen drev vognmandsforretning. Sjovt nok blev Henry gift med vognmand Reinholdt Nielsens søster, Stinne. Hos Henry var Thyge Nielsen  og Herman Nielsen ansat om chauffør gennem en del år.

Reinholdt Nielsen

Herfra drev Reinholdt Nielsen sin vognmands- og Taxaforretning

 

Reinholt Nielsens lastbiler. det er Reinholt selv der skovler på første billede. Einar Andersen, der er med på det andet billede. 1953-54 Bilen er en Opel Blitz. “Vrensted tlf. 52”

Reinholdt kører badehus på stranden i Løkken

Reinholdt Nielsen stammede fra en ejendom i Åsendrup vest for Bagterp. Han havde tjent ved landbruget. I 1935 da Vrensted Forsamlingshus stod færdigt, blev han og ægtefællen Mary, dets første bestyrerpar. Reinholdt etablerede sig med en lastbil og drev sin forretning med alt forefaldende kørsel. Efter 10 år som bestyrerpar i Forsamlingshuset, købte Reinholdt og Mary en bestående vognmandsforretning midt i Vrensted by. Herfra drev han i mange år sin forretning med 2 lastbiler. Han kørte bl.a. med kreaturer til auktion og slagteri, ligesom han transporterede landmændenes svin til Brønderslev slagteri. På et tidspunkt etablerede han også taxaforretning med byens flotteste personbil en Vauxhall.

Mathias Vestergaard

img_1162
vognmand Mathias Vestergaard, f.1906, d.2001

Mathias Vestergaard stammede fra Volling på Salling. Han voksede op i en stor søskendeflok på 9 og blev i 1932 gift med Dagny fra Thise og de bosatte sig på et lille husmandssted på Sct. Thøgers Vej i Vrensted. Her var Mathias først chauffør for købmanden, men senere købte han lastbilen og startede egen  vognmandsforretning i 1934. Han fik en fast fragtrute til København og til Aalborg og virksomheden voksede til tre lastbiler og tre chauffører.

Fra denne ejendom på Sct. Thøgersvej med garageanlæg opr. bagved til sine to lastbiler

Mathias Vestergaard startede Vognmandsforeningen for Brønderslev og Omegn og var en del år formand for Fragtmandscentralen i Aalborg, ligesom han var i bestyrelsen for Danske Vognmænd.

I mange år kørte han fragtruten Vrensted, Stenum, Brønderslev, Aalborg. Desuden drev han alm. vognmandsforretning med alm. kørsel med alt muligt, herunder transport af kreaturer og svin.

Mathies Westergaards lastbil og hus på Sct. Thøgersvej, Einar Andersen læsser grus, dengang med håndkraft ca. 1950
ca. sådan så Mathias lastbil med anhænger ud

Han havde anhænger til en af lastbilerne og som barn syntes vi fra Vrensted, at det var et gevaldigt langt køretøj. Anhængeren blev især brugt når der skulle transporteres sten og grus til kommunens veje. Jeg selv har kørt utallige ture med Mathias, der selv kørte fragtruten til Aalborg, men også chaufførerne, Richard, en bror til Mathias og Ejnar Andersen kørte jeg meget med. Det var bare sagen for en knægt på 6 til 8 år. Mathias stoppede som vognmand i en alder af 72 år i 1978.

John Andersen fortæller:

Som søn af Ejnar Andersen deler jeg oplevelserne med dritler med smør med Jens Otto.

Trætønderne (dritlerne) hentede vi ved bødkeren i Tolstrup mejeriby.
Vi hentede også tomater hos gartnerierne på vej til Aalborg. Dem afleverede vi på grøntmarkedet GASA.
Når smør og tomater var afleveret, kørte vi til Fragtmands Centralen, der lå mellem broen og Spritfabrikken. Her afleverede vi pakker, som vi også havde taget med til Aalborg.
Andre pakker blev læsset på, og så gik turen til Peder P. Hedegård på Nørresundby siden, for at hente foderstoffer.
Hvis ikke knægten (mig), var hurtig nok med sækkevognen, skulle jeg nok få det at vide.
Middagspausen blev holdt på p-pladsen på Vestbjerg Bakke, og så gik det ellers retur med varer til alle købmænd og foderstoffer, der lå på vejen tilbage til Vrensted.
For en dreng var der store oplevelser i Aalborg turene, og jeg ved at andre end jeg og Jens Otto har deltaget i dem, bl.a. Jørgen Sloth.

Anbefaling fra Mathias Westergaard til chauffør Ejnar Andersen i 1954
lastbilen påmonteret generator på siden.                                     Lastbilen med en generator ,først blev der fyret med træ ,og senere med svelkoks et tysk produkt ,under krigen hentede Mathias Vestergård s bror Richardt ammunition i Viborg i lastbilen oplysninger fra bogen ,Dagligdagen under besættelsen.

Mathias var en aktiv person og var også på et tidspunkt medlem af Vrensted-Thise sogneråd, formand for Vandværket, i bestyrelsen for Borgerforeningen. Desuden stillede han op på de skrå brædder til dilettantforestillinger i Forsamlingshuset. Han var en glad og udadvendt person og udstyret med en god form for humor. Han var desuden et kreativt menneske , der kunne alt med sine hænder. Som tømrer, snedker og husflidsarbejde. Biler var hans hobby og han beholdt sit kørekort indtil han var tæt på 95 år.

 

Artikel fra VT/Nordjyske fra 1987

I dag er der ingen vognmænd i Vrensted.

Jens Otto Madsen 2016

img_1185

 

img_1186

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *