”Balsalen” i Århus er startet af Trine Nørgaard.
okt. 2022
Trine Nørgaard er uddannet på Teko i Herning som design teknolog og arbejdede i tøjbranchen i mange år. Hun har boet og arbejdet i udlandet i mange år, blandt andet i Indien og USA.
Hun er født i Vrensted i Vendsyssel, opvokset i Vestjylland men har boet i Aarhus, siden hun var 20 år.
Jeg har aldrig haft en drøm om at skulle have en butik. Det er bare noget som er opstået. Jeg fik flere og flere varer på hylderne og kunne mærke, at mine arbejdsdage var sjovere, hvis der kom kunder, siger Trine Nørgaard, indehaver af Balsalen i Aarhus.
Når kunderne først har fundet Balsalen, bliver de ved med at komme for at nyde stemningen og de varer, som indehaver Trine Nørgaard har håndplukket til dem.
Den 15. oktober 2022 er det 12 år siden at Trine Nørgaard trådte ind i den stemningsfulde gård bag de gamle bindingsværkshuse i Frederiksgade i Århus, som lejer af den ene ’længe’.
Hun havde boet i Indien og USA i en periode og havde brug for et sted at kunne sidde og arbejde i Aarhus. Derfor passede det perfekt, at hun kunne leje den ene lille ‘længe’ i gården.
Her startede jeg et lille, kreativt kontorfællesskab med to veninder og tidligere kolleger, fortæller Trine Nørgaard, der har en baggrund i tøjbranchen og havde arbejdet med produktion i udlandet for danske mærker.
Hjemme igen importerede hun boliginteriør fra Indien, efter at have boet derude, og begyndte at sælge nogle af de ting i baggården, når hun alligevel sad på kontoret og arbejdede.
Efter tre år blev nogle andre lokaler ledige i gården, og dem fik Trine mulighed for også at overtage.
Jeg har aldrig haft en drøm om at skulle have en butik. Det er bare noget som er opstået. Jeg fik flere og flere varer på hylderne og kunne mærke, at mine arbejdsdage var sjovere, hvis der kom kunder, siger hun og smiler.
Sammen med sin daværende mand begyndte hun at tage på messer for at finde på varer og på loppemarkeder, for at supplere med brugte fund.
Han arbejdede professionelt med butiksindretning, så han har været en stor del af det at bygge lokalerne om til butik, siger Trine.
I den første tid blev lokalerne også udlejet som anderledes mødelokaler og pop-op med forskellige mærker blandt andet til jul.
Jeg har altid set porten ind til gården, som lidt af en flaskehals, men til sidste kom der så mange herind, at det begyndte at give mening at åbne helt op, siger Trine, så i sommeren 2018 åbnede hun hele molevitten som butik.
Nedlukning og tæt kundekontakt
Da corona skyllede ind over landet i 2020 opstod der et digitalt behov.
Vi viste ting frem på Instagram og Facebook og cyklede ud med varerne til kunderne. Jeg var online fra klokken 7-23 for at være der, når kunderne ville købe en vare.
Nedlukningen blev brugt på at bygge butikken om og starte webshop. I februar 2021 fik Balsalen så en digital tvillingesøster.
Nedlukningen var også lidt en gave, for hvornår kan man ellers være så fokuseret på ét projekt? Samtidig var coronaen med til at skabe et endnu mere solidt fundament og en tættere kontakt til kunderne. Vi var hele tiden i dialog med dem på Instagram, og hele den der ’køb lokalt-tanke’ som bredte sig, kunne vi godt mærke. Mange ville gerne støtte os. Vi tjente ikke penge, men vi holdt det i gang og det er noget folk stadig refererer til, fortæller Trine.
Indkøb med omtanke
Med tiden er genbrugsfundene gledet ud af sortimentet, da de blev for tidskrævende, men fokus i butikken er fortsat på interiør, tøj og skønhedsprodukter.
Folk spørger nogle gange, hvad stilen er? Stil? Det er min stil. Det er den der afgør, hvilke varer vi skal have. Drivkraften er æstetikken. Det var det, jeg blev tiltrukket af, siger Trine og fortsætter:
Med årene er jeg også begyndt at tænke bæredygtighed ind i det. Men hvordan gør man det i en branche, der handler om forbrug? Vi gør det i et forsøg på at sænke forbruget og samtidig opretholde en forretning, som man kan leve af. Der er masser af aspekter i det, og man kan altid blive mere bæredygtig. Man er nødt til at forholde sig til det, forklarer Trine, der for eksempel også genbruger så meget af emballagen som muligt.
Hun understreger at Balsalen ikke udelukkende er en bæredygtig butik, men hun har en del produkter med en bæredygtig profil og sælger primært danske brands.
– Jeg vil gerne sælge færre varer til højere pris eller sælge varer, folk beholder i længere tid, som ikke er så trendstyrede. Det er ud fra den tanke, at hvis der står 180 kroner på en vase, så er vi tilbøjelige til hurtigere at smide den ud. Hvis du har givet 500-600 kroner for den, så er det er anden beslutningsproces hos kunden, siger hun.
Balsalen er ikke en bæredygtig butik, men Trine tænker altid bæredygtighed ind i forretningen, for eksempel ved at sælge tids løst tøj som ikke er en sæsonvare.
Trine har selv en baggrund i tøjbranchen, men havde sværere og sværere ved at se sig selv i en branche, hvor tøj efter tre måneder på bøjlen ikke er noget værd.
Men jeg har fundet ud af, at sådan behøver det ikke at være. Det handler om at have noget tøj, som er tidsløst og som varer ved. Størstedelen af vores tøj er ikke en sæsonvare. På den måde forsøger vi at arbejde med varer, som ikke går af mode, siger hun. Unikke marokkanske tæpper har i flere år været et af Balsalens signaturprodukter. Jeg begyndte for fire år siden at købe tæpper og fløj flere gange til Marokko. Så fik jeg lidt en co2-krise, men fandt ud af, at min forhandler kunne sende billeder af tæpperne, så det ikke var nødvendigt at flyve der ned så ofte. Men nu tager vi også til Marrakesh for at kigge på andre produkter, som for eksempel kurve, siger Trine.
En anden vare, som fra begyndelsen har været en del af Balsalens DNA er plaider ud af genbrugte sarier. De er udsolgt lige nu, men skal helt sikkert på hylderne igen. De eksotiske tæpper er krydret med danske varer som lerpotter fra Bergs Potter, en virksomhed med rødder tilbage fra 1942 og keramik fra Julie Damhus.
Balsalen sælger en skønsom blanding af tøj, skønhedsprodukter og ting til boligen.
Udenfor butikken ligger hunden Carla og putter på en solseng. Hun er også et trækplaster i den hyggelige gård, og har sin helt egne fanskare og ‘højdepunkt’ på Balsalens instagram profil.
Det føles som et ret stort privilegie, at folk har det sådan med Balsalen, siger Trine og fortæller at hun også har faste kunder fra Tyskland og Norge. Turisterne er nemlig gode til at finde ind i den lille skjulte baggård. Jeg tror, det er fordi, man ofte er mere opsøgende og nysgerrig, når man er i en fremmed by. Man vil gerne finde de ’hemmelige steder’, siger Trine, der har en travl sommersæson af den grund.
Omvendt er der århusianere, som kommer forbi og spørger: “Har I lige åbnet?” Men når så de først har opdaget os, husker de os også. Vi har vitterligt verdens bedste kunder. Man hører ofte, at kunder i detail-branchen er illoyale, men det er ikke det vi oplever, siger Trine og fortsætter:
Lokationen her i baggården er så meget en del af vores univers. Jeg ønskede også at overføre den stemning til webshoppen, og det synes jeg er lykkedes. Man skulle kunne se, at det var Balsalen, der stod bag. Derfor tager vi ofte billeder af, at vi selv har tøjet på, og det kan folk godt lide. De vil gerne se, hvordan det sidder. De kan godt lide, at det er personligt, selv om det foregår online. Jeg ønskede ikke bar at drive en webshop, men det er et ønske at holde den fysiske butik i live. Så nu står vi på to ben, forklarer Trine.
Trine Nørgaard elsker at drive Balsalen i gården bag de gamle bindingsværkshuse. Nogle gange kan jeg kigge mig omkring og tænke, er det virkelig mit sted? Jeg føler mig heldig over at have landet denne oase midt i Aarhus og over at have et personale, der er så gode, at jeg kan slippe det og vide, at det er i gode hænder, siger Trine, der også er mor til en datter på 11 år. Derfor er hun bevidst om at drive en forretning, som ikke spænder ben for familielivet. Jeg har hele tiden tænkt, at det ikke skulle væres sådan, at min datter voksede op og sagde: “Mor var der aldrig, fordi hun havde en butik”. Jeg har ikke lyst til at være selvstændig på de præmisser. Det at være selvstændig er en del af ens livsstil. Den store øvelse er at sige, nu er jeg ikke på arbejde. Jeg har mærket stress. Når man starter op er det i orden at det hele smelter sammen, men det er vigtigt, at arbejdet nogle gange er helt væk. Det er stadig en udfordring, fortæller Trine ærligt.
Erfaringerne fra 12 år med interiørbutik er Trine også begyndt at dele ud af professionelt. Hun løser indretningsopgaver og vejleder gerne kunderne i at skabe nogle hyggelige rammer. Det gik op for mig, hvor mange der er usikre på indretningen af deres hjem. Jeg vil gerne indrette med folk og ikke for folk, og ser det som en form for kompetent sparring i, hvad der skal til for at få et personligt hjem. Og det behøver ikke være nye køb, slår Trine fast:
Det er interessant at have den dialog og hjælpe folk til, at de forhåbentlig føler sig hjemme i stedet for at lade sig styre af boligbladene.
Trine Nørgaard føler sig heldig over at have landet den lille oase i baggården.