Poul Erik Jensen – Mit liv med musik

Mit liv med musik fra Skævebro til Hvilshøj og Ø.Brønderslev

 

Poul Erik Jensen spillemand/musiker Gråstenvej 1, Ø. BrønderslevFødt, den 21. december 1957 i Skæve Sogn

1965  – 1974   Skolegang på Dybvad Vestre og Østre skole

1975  – 1976   Handelsskole eksamen fra Frederikshavn Handelsskole.

1976  – 1978   Kontoruddannelse KFK / Vendsyssel Korn, Brønderslev/Vrå

1978  – 1986   Kontorassistent  –  KFK/ Vendsyssel Korn, Brønderslev

1979  – 1984   Boede i Hvilshøj i købmands lejligheden – job hos KFK

1984  –            Gift med Jytte og vi byggede hus i Ø. Brønderslev

1986  – 1997   Kontor/bank assistent Handelsbanken/Danske Bank, Br.slev

1997  – 1998   HF fag på VUC i Brønderslev

2000   –           Spillemand/musiker / lærer hos AOF i keyboard/piano samt

dirigent for mandskoret ”Frejdig af 1912”.

Musik:

1969  – 1973   Orgel undervisning af Kaj Kjæhr, Dybvad

1972  –            Spillemand/selskabs musiker

1998  – 2000   Linjefag studier i musik & eksamen, Hjørring Seminarium

De første spændende år af en drengs opvækst på landet

Jeg blev født ved Skævebro i december 1957 på husmandsstedet ”Højvang” som min mor og far købte i 1953. Den lille gård ligger på Skævevej, udfor Tryvej nede ved åen mellem Dybvad og Skæve / Brønden. 3 år tidligere var min storebror Per blevet født og siden hen kom lillebror Kaj til verden. Så på husmandsstedet voksede vi 3 knejter op i kærlige og trygge rammer og selvom der ikke var mange penge at rutte med, så drev mor og far, Valborg & Karl Johan, det lille landbrug med 12-14 køer og lidt søer og grise samt høns – rigtig flot. Vi drenge fik tidligt arbejde i hjemmet med at hakke roer, stikke halmknipper op i ladvognen, køre hø ind, hjælpe med at fodre dyrene om vinteren samt hjælpe med at tærske korn. Dette støvede meget og vi kom nemt til at klø. Vi strøede halm og fejede m.m.  Før der blev råd til en lille benzin traktor, en Ford Dextra, da var det med belgier heste der blev brugt til både at trække plov, harve, køre halm og hø ind samt ikke mindst at trække ”Selvbinderen”. Jeg var lidt bange for de store heste men far var dygtig til at styre dem!

Mor og far havde megen glæde af de årlige ture til Hjørring Dyrskue – ja nærmest en lille ferie for deres vedkommende og til Brønderslev gik turen også ofte til landboauktionen der dengang havde til huse i Valdemarsgade.

Landboauktionen var en vigtig epoke i Brønderslevs egnens landbohistorie fra 1913 – 1996.

Her ses billede fra efterårets kartoffel arbejde og det er far og mor til venstre og højre og i midten er det Lund Madsen fra Søengene udenfor Birkelse. Lund og hans kone Kirstine var mor og far´s ungdomsvenner og de hjalp tit hinanden med markarbejde.

Skolegang med musikundervisning af Kaj Nørholm:

Vi drenge kom alle i skole i Dybvad – der havde hele 2 skoler hhv. Dybvad Centralskole og Østre Skole, Den gamle realskole. Jeg var glad for at gå i skole og syntes vi havde nogle gode lærere og i skolen havde vi jo også musik fra 1. klasse. Dengang, i 1965-66  havde ”Kaj Nørholm”  som nu er boende i Hjørring, lige fået lærerjob i Dybvad og han havde nærmest samtlige musiktimer hvor vi var i ”Aulaen” – en stor sal. Jeg blev hurtigt glad for musik og det skyldtes nok jeg havde lært lidt sang og musik hjemmefra, da min mor var glad for både at synge, spille lidt harmonika og danse.

Her ses et familiebillede af vi 3 drenge alle med hånden under hagen. Storebror Per i midten døde desværre helt uventet i 2006 kun 51 år gammel og vi fik dengang i vores familie at mærke hvordan livet kan gøre ondt. Det er mig til venstre og til højre min lillebror Kaj der i dag bor på vores barndomshjem med sin familie.

Min morfar ”Sixtus Christensen” fra Skæve var god til at spille violin og spillede dengang i ”Gamle dage” ude til baller sammen med et par spillemænd.

Musikundervisning var der vist ikke så mange af mine klassekammerater der var så glade for og især ikke drengene så jeg tror nok at jeg næsten var den ene´ste dreng der syntes det var sjovt og interessant at få undervisning i musik. Kaj Nørholm læste musik på Musikkonservatoriet samtidig med han havde lærerjob i Dybvad og jeg tror han rejste videre i musikkens tegn kort tid efter han blev færdiguddannet i musik. Siden hen har Kaj Nørholm både været musiklektor og konstitueret rektor på Hjørring Gymnasium, netop der hvor han selv i tidernes morgen gik på samme gymnasium! Han har også i en del år været rektor på et gymnasium på Fyn for så at vende tilbage til Hjørring igen. Listen er utrolig lang med musik gøremål for Kaj Nørholm f.eks. med i Hjørring Sommerspil både som dirigent og komponist, medredaktør på flere musikbogs udgivelser, bestyrelsesmedlem i Vendsyssel Festival og m.m.

På sommerferie hos min tante og onkel i Østervrå:

Min tante Inga og onkel Knud på Vrængmosevej i Østervrå havde også et hyggeligt lille husmandssted med omtrent samme dyre besætning, dog her med jerseykøer hvor vi i mit hjem havde rødbrogede køer.

Her ses billede af køer på bakken ved engen hjemme i barndomshjemmet   og en enkelt sort broget ko har sneget sig ind her-:

På sommerferien hos min fætre her, var jeg helt vild med at spise jordbær med jersey mælk på og til morgenmad blev der serveret havregryn med jersey mælk plus cacao pulver på!  Det havde jeg godt nok aldrig spist før, men det smagte helt fantastisk. I Østervrå fiskede jeg også meget ved åen tæt ved Østervrå Kirke og det var jeg jo vant til fra Skævebro hvor vi boede meget tæt på samme å, nemlig Voer å.

Voer Å udspringer nordvest for Østervrå og slynger sig smukt gennem det østlige Vendsyssel til udmundingen i Voerså.

Naboen til min tante og onkel havde et par drenge jeg sammen med fætrene var ovre og lege med flere gange og der på loftet, var der et ”Trædeorgel” med blæsebælg, der lød sjovt, når man trådte på ”Pedalerne” – der var jo to og mine ben kunne lige nå derned. At spille herpå var noget der fangede mig med det samme – ikke at der kom melodier ud, men alene det at høre tonernes lyde – høje og lave – det var godt nok spændende og så den blæsen også!

Start på undervisning i el- orgel hos Kaj Kjæhr:

Disse besøg med ”Træde musik” ovenpå loftet her fik tante Inga nys om og hun fik far og mor med derover engang jeg skulle hjem fra sommerferie og Inga udtalte til mine forældre: Tror I ent´at haj ska`go´ te´musik? Således blev det startskuddet til, at jeg i 1969  blev tilmeldt til orgel undervisning hos Kaj Kjæhr på Aalborgvej i Dybvad. Jeg glemmer aldrig den første gang.Min far var med, og vi var lige kommet indenfor døren i det lille hyggelige musikrum i baggården hos Kaj Kjæhr, hvor far spurgte:  ”Tror do haj ka´lær´å spel? Min musiklærer så ned på mig og omformulerede spørgsmålet: ”Kan du tælle til fire” og det mente jeg jo godt jeg kunne og så svarede Kaj Kjæhr med det samme ”Så kan du også lære og spille”!

Jeg cyklede de godt 5 km fra Skævebro til Dybvad frem og tilbage i alt 10 km hver lørdag formiddag og lærte efterhånden de populære

dansktop hits først i 70érne med håndskrevne noder af Kaj Kjæhr som efter radioen lyttede melodierne af og straks skrev noder og becifringer ned på papir.  Kaj Kjæhr var en særdeles dygtig musiklærer – han var hård og rap i replikken såfremt man ikke havde øvet sig nok. Jeg var nok inderst inde bedst dengang til at spille efter gehør og husker tydeligt engang til øvning, jeg lige havde sat mig til rette ved klaveret, der var vist ikke plads til orgel i det lille øvelokale, og skulle spille den melodi jeg havde for.  Jeg blev hurtigt stoppet nærmest inden jeg var gået i gang med at spille, da min musiklærer højt råbte:  ”Det er ikke den melodi der står på noden” og efter jeg straks kiggede på nodebladet kunne jeg se hvorfor: ”Kaj Kjæhr havde luret mig af med mit gehør spil og havde vendt noden om så det var en helt anden melodi der stod fremme på klaveret!

Billedet med den håndskrevne node til melodien ”Så går vi til enkebal”) – sunget af Kathy Bødker er med her, fordi netop den sang optrådte hun med sammen med Anker Buch – den berømte violinist – på plejehjemmet Risagerlund i Bredgade i Brønderslev nok midt i firserne. Årstallet på noden i 1973 skal nok passe da sangen der var ret ny på dansktoppen og andre steder. Jeg spillede som mange gange før til små og rigtig hyggelige arrangementer på Risagerlund og dengang sammen med Kathy Bødker og Anker Buch var det til høstfest.

Jeg gik til undervisning til efteråret 1973 så ialt godt 4 år. Min mor og far købte det første el-orgel – et Italiensk mærke ”Elka” med 2 manualer = 2 rækker tangenter oven over hinanden og fodbasser!

Dengang var et el-orgel det hotteste i musikinstrumenter, da der nu var indbygget ”Rytmeboks” i og der kom hele tiden nye mærker og jeg fulgte flittigt med i nyheder herom ude hos musikhandler ”Alfred Christensen” i Urbansgade i Aalborg. Far var ikke meget for både 2. og 3. gang jeg gerne ville skifte da orgler var ret dyre, men mor fik ham overtalt, så der nu blev købt et amerikansk el-orgel ”Gulbransen”. Det var godt nok stort, men også et noget tungere el-orgel og i de første år jeg tog ud og spille – der kørte min far med mig både for at bære orgel ind, men også fordi jeg jo ikke havde kørekort da jeg kun var 15 år første gang, med debut som spillemand i et stor telt i en have i Flauenskjold i 1972!

Det havde jo også sin pris for en ung 15årig gut dengang med køb af orgler, blandt andet at jeg ikke kom med på en studietur til England i 8-9 klasse. Der blev også lidt indtjening og fra min lille lomme kalender ses, at et spillejob i 1974 kunne give mellem 100 og 270 kr. pr. Aften! Og det var som regel fra kl. 18.00 til kl. 01.00 og ofte var der overdans dengang. I 1974 havde jeg tjent 6.264 kr. I alt med musikjobs rundt omkring i lokalområdet – året før min 18års fødselsdag!  Det var slet ikke en dårlig løn for en teenager dengang, men en stor del af pengene skulle jo bruges til afdrags ordning til far og mor for køb af orgel,

Lige før jeg stoppede med el-orgel undervisning hos Kaj Kjæhr i 1973, kom jeg til at spille sammen med ham og det er ganske vist! På daværende Hellum Kro, havde Kaj Kjæhr et musikjob selvom han stoppede i 1972, med at være professionel musiker med han orkester. Til dette job manglede han en´til at spille el-orgel med fodbas og så ville min læremester spille på trommer. Jeg var meget nervøs forinden vi havde stillet op, men Kaj Kjæhr beroligede mig med cigaren lige i munden med ordene: ”Du gør bare som jeg siger” og så vidt jeg husker gik dette duo job ganske hæderligt!

Fra foderstof branchen til bankverdenen:

 Efter 10 år i KFK  tidligere Vendsyssel Korn i Brønderslev, Vrå/Dybvad og Hvilshøj med start i 1976, fik jeg mulighed for at blive ansat i daværende Handelsbanken i Brønderslev i 1986. Det blev jeg mægtig glad for og glemmer aldrig ”Bank Ove” – Ove Jensen som tog imod mig på venligste måde og hans altid fløjtende  og lidt syngende humør, som hvert forår med ”Nu er dagen fuld af sang og nu er viben kommet”…… –  Der var i banken op til 27 medarbejdere på det tidspunkt og i Handelsbanken var det Børge Bøss der var direktør og bogens redaktør her – Jens Otto Madsen var prokurist og i øvrigt ansat i 35 år.  Handelsbanken og Provinsbanken blev fusioneret med Danske bank i 1990 og jeg nåede heldigvis at fuldføre bankuddannelsen til bankassistent inden vi var 2 i banken der modtog ”Et prik” ved den store fyrings runde i 1997. Jeg nåede også både, vistnok lidt uhørt som mand dengang, at søge og få bevilget ”Forældre orlov” i et halvt år til vores søn Joachim i 1994 og senere at gå på deltid så jeg havde fri om tirsdagen, hvor de store sølvbryllups fester blev afholdt med musik.

Prikket til afsked med banken blev for mig et vendepunkt til at ”Gå musikkens vej for alvor” og efter 1 år med HF fag på VUC i Brønderslev gik vejen straks til Hjørring Seminarium med optagelse i ”Linjefags musik” sammen med de øvrige unge lærer studerende. På et af de 3 linjefags musik hold blev jeg kollega med min tidligere kollega i banken, nemlig Ingelise Poulsen, som få år før mig, havde sagt op i banken og startet på læreruddannelsen.

Her spiller jeg til et jubilæun i Banken og fik så fri fra Kassen.

De 2 år på Hjørring Seminarium med dygtige musiklærere og gode studie kollegaer, sang/korsang, piano undervisning på de gamle ”Hornung & Møller” klaverer og i hyggelige gamle lokaler dengang – det står i klar og frisk erindring for mig og for noget særdeles godt og lærerigt!

Igen fuldtids arbejde men nu i musik!

Efter studietiden på seminariet blev der virkelig skruet op for musikken stadig med spillejobs rundt omkring til fester og også i større udstrækning end i alle årene fra 1972 hvor der jo både var skole og siden hen – fuldtidsarbejde oveni.

Der kom mere til med musik!  På seminariet skulle vi til eksamen skrive vores egen sang – både tekst og musik, som skulle fremføres til eksamen og det syntes jeg var meget spændende og især at komponere en melodi dertil. Denne opgave med komposition gjorde, at jeg tog mig mod til at komponere en melodi til den årlige ”Spildansk dag”. Koda udskrev på det tidspunkt. Teksten, så jeg fik jeg min studiekammerat Ingelise til at skrive og sangen, som fik titlen ”Dansk Efterår”.  Dette var den første melodi ”Hjemmefra” komponeret på mit gode gamle ”Hornung & Møller” klaver og blev min start på komposition! Det gamle klaver på billedet her – er her hvor alle mine melodier er udsprunget fra og i øvrigt har dette klaver fra 1926 stået på de hyggelige gange på Hjørring Seminarium engang, men der var ikke plads mere, så jeg lavede en byttehandel med en mixer/forstærker).

Efter at vi havde indsendt ”Dansk Efterår” til spildanskkonkurrencen, så blev interessen herfor skærpet og ved hjælp af kirkemusiker, komponist m.m Jens Nielsen, Hjørring, kom jeg i forbindelse med salmedigter og tidligere højskoleforstander Jens Rosendal, Ballum. Jeg skrev i en mail til ham om ikke han kunne skrive et fædrelands digt, som var kravet fra den store spildansk konkurrence i 2007.  Han skrev tilbage i mailen med ordene:”Jo, det kan jeg da godt prøve” og jeg havde i forvejen komponeret en melodi dertil og sendte en mp3 fil ned til Jens Rosendal. Således blev fædrelandssangen ”Glæden over landet” til og vi var ”Lige ved og næsten”, da vores sang kom med i sangbogen ”Årets bedste sange 2007” sammen med flere kendte kunstnere f.eks. Sacha Dupont. Til sangbogen med i alt 19 sange i, er der indspillet en flot CD af pianist Carl Ulrik Munk-Andersen og med sang af hans kone Pernille Bogø Bach. Sangbogen er for længst udsolgt, men den kan lånes på Brønderslev Bibliotek. Året efter fik Jens Rosendal og jeg sandelig en sang mere med i en ny sangbog ”Årets danske børnesange” 2008 som hedder ”Springforbi” og alle sangene heri er også indspillet af samme pianist og sangerinde.

Samarbejdet med Jens Rosendal blev til 15 sange fra 2007 til 2015 hvor digteren efter et mangeårigt ønske fra mig skrev et digt om Vendsyssel. Jeg  skrev til ham flere gange, at når f.eks. Jørgen Sørensen, tidligere Brønderslev, men senere fra Thisted kunne skrive en sang om hans hjemstavn, så kunne Jens Rosendal også. Og lige pludselig en aften poppede der en mail ind med overskriften ”Vendsyssel” og så måtte jeg jo straks i gang med at komponere en melodi hertil.

Billede her af Jens Rosendal og jeg fra sommeren 2019 hvor jeg besøgte ham i Ballum.

Jeg har haft æren af at akkompagnere Jens Rosendal til 3 af hans højskole foredrag i Aså, Hellum og Brønderslev – alle med fuld til slutning.

Jens Rosendal er den nulevende digter der har flest sange med i højskolesangbogen – i 18. udgave var det hele 13 sange og i den nye 19. udgave har han 10 sange med! Han er for længst udnævnt til æresborger i Tønder Kommune og har sin egen ”Jens Rosendals vej” ved Ballum Kirke med bænk for enden af vejen helt ned mod Vadehavet i Ballum.

Arbejdet med at komponere melodier blev mere og mere omfattende samtidig med jobbet som selskabs musiker rundt omkring i Vendsyssel og Nordjylland. Efterhånden som melodierne og sangene blev til fik jeg en hel del af sangene ”Skrevet på noder” og lagt på min musik hjemmeside.

På et tidspunkt lige efter corona nedlukningen i marts 2020 gik jeg i gang med at udleve en gammel drøm om at få udgivet en node/sangbog så sangene blev samlet og siden hen kunne bruges som sang indslag til fester og sangaftener. Jeg tænkte også at når nu ikke der blev plads til bare en`af de sange der blev sendt ind som forslag til den nye højskole sangbog ( 19. udgave) – ja ”Så kunne de da komme med i min egen sangbog.” Der var da i hvert fald et par digte af Jens Rosendal jeg havde håbet kunne komme med og ligeledes Poul Jansen (Hirtshals) med 18 sange fra min nodebog som har titlen: ”Festmusik & Fortællinger”

Rosendal og jeg havde håbet at kunne komme med og ligeledes Poul Jansen, Hirtshals med 18 sange fra min nodebog, som har titlen: ”Festmusik & Fortællinger”

Der er i alt 50 sange i nodebogen udgivet på forlaget ”Gateway Music”

Musikken har således fulgt mig siden drengeårene og med spillejobs siden allerførste gang i sommeren 1972 da nærmer det jo sig snart 50års jubilæum i 2022.

Til slut vil jeg slut takke personalet i forsamlingshuse, kro og hoteller, restauranter m.fl ved utallige opstilling/nedtagninger af musik instrumenter igennem alle de mange år og til min hustru Jytte og vores 4 børn for at ”Lægge ører til” undervejs.