Volvo Svend 50års jubilæum som selvstændig i 2016

Volvo Svend 50års jubilæum som selvstændig Automekaniker i 2016

Men Volvo Svend holder stadig ved, nu mere end 50 år efter etableringen, har han og konen drevet virksomhed i Vrensted, det er uhørt i disse tider og han er stadig  – “still going strong i 2022” 

Med tilladelse fra Kirsten Olsen, Løkken Folkeblad

Historien om:

Automekaniker Svend Andersen, Autogaarden, Stationsvej 23, Vrensted, havde i går, 1. august, 50års forretningsjubilæum. Dette bliver markeret ved en reception på adressen fredag 5. august 2016 kl. 14.

Autogaarden har køb, salg og reparation af alle bilmærker. Dog er det hovedsagelig et specialværksted for Volvo biler, hvor kunderne kan trække på Danmarks største lager af nye og brugte reservedele, der opholder sig på Autogaarden. Grundet leveringsstop bliver visse specielle reservedele fremstilles på egen fabrik.

Men vi reparerer gerne alle mærker, og det er da også spændende at skrue på alle andre bilmærker. Så bliver man også jævnligt bekræftet i, at Volvo stadig er langt det bedste, siger Svend Andersen med et glimt i øjet.

Svend Andersen stammer fra Thise. Han blev udlært mekaniker i en ung alder. Efter militærtjenesten søgte han mekanikerarbejde fra Skagen og til Hobro, men det var helt umuligt at få et job. Derfor lejede han sig ind i en garage i Ingstrup og begyndte på den måde at reparere biler.

Beskedne forhold Så bleven næsten ny fabriksejendom på Stationsvej i Vrensted til salg, og den passede lige til den unge mekanikers behov, og dermed var grunden til Autogaarden Vrensted lagt.

Men det var under beskedne forhold. De første år havde vi ikke egen telefon, så jeg kørte hjem til mine forældre hver middag for at bestille reservedele.

Et par år efter blev vi gift, og efter lidt tilbygning indrettede vi en lille lejlighed i forbindelse med værkstedet, fortæller Svend Andersen.

Det var VW, Ford, Opel og en del andre bilmærker i starten. Si fik vi selv købt en Volvo Amazone. Den var så efterspurgt, at jeg blev nødt – til at sælge den. Så fandt jeg en anden Amazon, som der også var rift om, så efterhånden kom der flere og nyere modeller til, og efterfølgende specialiserede vi os i salg og service af Volvo biler. Senere kørte vi til Sverige med egen lastbil for at opkøbe reservedele og enkelte biler til dele.

Trods flere udvidelser på Stationsvej, blandt andet og. så en villa til beboelse, blev der brug for endnu mere – plads. Så da Vrensted Foderstof i 1993 blev nedlagt, blev – bygningen på Vrenstedvej – 461 tilkøbt. Der blev indrettet fjernlager og bygget til, så der blev plads til en større og nogle mindre produktionsmaskiner, som med de rette hjælpeværktøjer kan lave bl.a. reservedele til aldre Volvo biler, som fabrikken ikke længere fremstiller dele til.

Men som nævnt findes der andet end Volvo biler, og værkstedet rummer i dag moderne elektronisk testudstyr, så der stadig kan serviceres alle gængse bilmærker.

Livet på Autogaarden Vrensted drejer sig hovedsagelig om Volvo-biler, og selv om Trine i 43 år har haft arbejde som lærer, så har hun medvirket og stået bi og givet en fast og nødvendig hånd med, og hun har alene stået for det omfattende papirarbejde, der er i et stort firma. Og selvfølgelig har hun også sin helt egen røde Volvo Amazone, der stadig er i brug om sommeren.

Skønt omgivet af biler til dagligt, så havde jubilaren på et tidspunkt udtalt et ønske om at opleve et 24 timers Le Mans lob. I gave fik han derfor, af familien, en tur til Le Mans sammen med sin son.

Det var sjovt og spændende, og siden har vi været til utallige 24 timers løb på Le Mans og været til flere For mel i løb i blandt andet Monaco, Singapore, Malaysia og Spanien og i Belgien. Det har været virkelig store oplevelser Det næste skulle gerne blive en F1 tur med højhastighedstog i Japan fra Tokyo til Nagasaki, en tur på 410 km på en time, fortæller Svend Andersen begejstret, men tilføjer, at han iøvrigt ikke ser frem til særlig meget rejseri i en efterhånden mere og mere usikker verden.

Fortsætter arbejdet – Når man er 73 år og har et moderne hobbyrum på 700 kvadratmeter og et tilsvarende antal m2 lager med Volvo-reservedele, og der henstår en 40-50 biler, lidt motorcykler og nogle gamle knallerter, så behøver man såmænd ikke at stræbe efter så meget andet. Jeg har foreløbig planlagt at fortsatte på bil-jobbet i 12 år mere, så Volvo-entusiaster og kunder med andre bilmærker kan fortsat trygt henvende sig hos Autogaarden Vrensted for reparation, siger han.

Dette billede er fra 1980

Jens Otto Madsen jan. 2022